Mindfulness

Wat is mindfulness?

Minfulness is de vertaling van een eeuwenoude Oosterse wijsheid naar onze Westerse samenleving. In het Boeddhisme is deze meditatietechniek al eeuwen verfijnd. John Kabat-Zinn gebruikte ze in de gezondheidszorg. Hij ontdekte dat de toepassing van meditatie patiënten met chronische pijn kon helpen om met de pijn om te gaan. Inmiddels is de wetenschap overtuigd dat het gebruik van deze technieken opmerkelijke resultaten kan boeken binnen de gezondheidszorg.

imagesCABZQVYF

In het persoonlijk leven betekent mindfulness dat je bereid bent om je leven bewust te leven. Gewoonlijk leven we het leven op de ‘automatische piloot’, we staan gedachteloos in ons bestaan. Met mindfulness leer je om je bewust te zijn in plaats van meegevoerd te worden.

Wat kan mindfulness voor je doen?

Mindfulness kan een behulpzame techniek zijn voor mensen met klachten als stress, overmatig piekeren, aandacht- en concentratieproblemen, pijn of onrust. Merk je dat het leven je ontglipt? Is het stressniveau in je leven hoog? Laat je je leiden door je gedachten of emoties?

Dan kan mindfulness je helpen om uit de tredmolen te stappen. Het is een techniek die je kunt leren door te oefenen. Op die manier kun je leren om weer meester over je eigen denken te worden. Je leert je om je aandacht bewust te sturen en daardoor je patronen zichtbaar te maken.

imagesCALFNSQL

Het gevolg is dat stress afneemt, spanning, pijn en emoties worden beter hanteerbaar, aandacht en concentratie nemen toe, er ontstaat meer ontspanning en slaapproblemen, angsten en sombere gedachten en gevoelens nemen af.

Hoe bieden we mindfulness aan?

We bieden een cursus aan van acht bijeenkomsten van twee uur waarin je de basis van mindfulness kunt leren. In de cursus krijg je een reader en een CD met meditaties. In deze cursus krijg je ook opdrachten om thuis mee te oefenen.

We bieden ook open mindfulness avonden aan waarin per keer een thema centraal staat. Voorbeelden van deze thema`s zijn: verlangen, loslaten, weerstanden, emoties etc. Door middel van oefeningen kun je met deze thema`s werken en merken wat het voor jou betekent.

Je hoeft niet persé de basiscursus gedaan te hebben om deel te nemen aan de open avonden, het is wel handig als je kunt mediteren en ervaring hebt met het sturen van je aandacht.

Tevens is het mogelijk om persoonlijke sessies mindfulness af te spreken. Je kunt dan in een een-op-een situatie leren mindful te worden.