Mindfulness cursus

Vanaf januari 2017 zijn er van 11.15u. tot 13.15u. maandelijks workshops Mindful in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Voor aanmelden en data zie: http://www.boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/1745/mindful-in-het-museum

 

Mindfulness cursus op de zondagavond van 19u. tot 21u. start op 15 januari 2017

data: 22/1, 29/1, 5/2, 12/2, 19/2, 26/2 en 5/3

 

Kosten voor cursus inclusief werkboek, CD  en intake- en voortgangsgesprek zijn € 225,-

 

 

Mindfulness betekent :

aandacht geven

op een bepaalde manier gerichte aandacht

in het hier en nu

niet veroordelend. (John Kabat-Zinn)

Mindfulness gaat over meer aanwezig zijn bij de ervaring van dit moment. Het gaat over aandacht hebben voor wat er nu is. In de definitie van mindfulness worden drie aspecten van deze aandacht benoemd die van belang zijn als we mindfulness beoefenen: gerichte aandacht, gericht, hier en nu en niet veroordelend.

Gerichte aandacht

Gedurende de hele dag wordt onze aandacht getrokken door allerlei prikkels; dingen die we zien; dingen die we horen, dingen die we denken, dingen die we voelen etc. Je zou kunnen zeggen dat onze aandacht normaal gesproken erg ‘ongericht ‘is. We laten ons meevoeren in wat onze aandacht trekt en zijn ons daar meestal niet bewust van.

Als we mindfulness beoefenen, brengen we onze aandacht ‘gericht ‘ergens naar toe. Dat wil zeggen dat we een bewuste intentie hebben om onze aandacht te richten.

 

Aandacht in het hier-en-nu

In de mindfulness richten we onze aandacht op het hier-en-nu, op het huidige moment. We richten dus onze aandacht niet op wat er in het verleden is gebeurd of wat er mogelijk in de toekomst gaat gebeuren, maar op onze ervaring van dit moment.

 

Niet (ver)oordelende aandacht

In het oefenen van mindfulness hebben we een open, niet-veroordelende houding als we onze aandacht richten op de ervaring van dit moment. Als je oplet, zul je merken dat dit een van de moeilijkste aspecten is van de aandacht die we bij mindfulness oefenen. We zijn nu eenmaal gewend om onze ervaring direct te beoordelen als ‘fijn ‘, ‘onaangenaam’, ‘mooi’, ‘lelijk’, ‘slecht’ etc. Over het algemeen zijn we meer geneigd ons open te stellen voor aangename ervaringen dan voor onaangename. In de mindfulness proberen we een open houding te hebben voor onze volledige ervaring zonder onderscheid te maken tussen aangename of onaangename ervaringen. Deze openheid gaat gepaard met een zekere vriendelijkheid en mildheid.

 

images (3)