59e Biënnale van Venetië

Godzijdank weer een vrouwelijke curator.
Voor de 59e editie van de prestigieuze Biënnale van Venetië is Cecilia Alemani gevraagd om de door Corona uitgestelde Biënnale van 2022 vorm te geven. Ooit organiseerde, in 1995, de toenmalige burgemeester en dichter van Venetië, Riccardo Savatico, de eerste editie van de Biënnale. Toentertijd nog vooral gericht op de jonge kunst in het toen nog nieuwe land Italië. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot het geweten van de internationale eigentijdse kunst. Het is allang geen nationale gebeurtenis meer. Elk land probeert zich te profileren in een landenpaviljoen met het beste wat ze te bieden hebben op het gebied van autonome kunst. De meeste paviljoens zijn gelegen in de Giardini (tuin) en het Arsenale, de historische havensopslagplaatsen van Venetië.

Daarnaast is de stad vergeven van de kunstmanifestaties die de Italianen zo mooi verwoorden als de ‘eventi collaterali’. Sommige landen prefereren het om in een oude kerk of Palazzo hun kunst te tonen. Nederland is bijvoorbeeld dit jaar zichtbaar in de Chiesetta della Misericordia, de kerk van een oud klooster in de wijk Cannaregio. Maar ook in de Palazzi en musea verspreid over de lagunestad zijn interessante zaken te beleven. Wie herinnert zich niet Damien Hirst of Luc Tuymans in Palazzo Grassi en het Punto della Dogana? Of Banksy die te midden van het tumult opdook met een graffitiwerk? De stad is vanaf eind april tot november het episch centrum van de hedendaagse kunst.
Cecilia Alemani heeft als ondertitel van deze Biënnale een boek gekozen van Eleonora Carrington, de surrealistische kunstenaar en schrijfster. Haar werk kenmerkt zich door een sprookjesachtige werkelijkheid, grenzend aan surrealisme. The milk of dreams zal bovendien de taak hebben om een kunstzinnig antwoord te geven op de surrealistische tijden waar we inzitten. Hoe kunst te maken in tijden van Corona? Als er een tijd is waarin de kunst en fantasie node gemist worden, is het nu. Tevens hebben we aan den lijve kunnen ondervinden dat de waarde van kunst pas gevoeld wordt in het gemis.
Alemani heeft inmiddels de lijst met haar gekozen kunstenaars bekend gemaakt. Daar zitten, zoals te verwachten was, veel vrouwelijke kunstenaars bij. De gequote Carrington bijvoorbeeld, maar ook haar surrealistische vakgenoten Eileen Agar, Leonor Fini en Claude Cahun. Ook opmerkelijk om te lezen dat ze Josephine Baker en Aletta Jacobs heeft genoemd. Daarmee getuigt haar keuze van een brede kijk op de emancipatie en de vrouwelijke invalshoek op kunst en maatschappij. Ik verheug me erop.
Melanie Bonajo zal Nederland vertegenwoordigen tijdens deze 59ste editie van de Biënnale van Venetië. Ze zal in het Nederlands paviljoen een nieuwe video-installatie presenteren getiteld: When the body says Yes.

Haar werk kenmerkt zich door een onderzoek naar de huidige status van intimiteit in een gecommercialiseerde wereld. De behoeft aan aanraking en de vaak genoemde ‘huidhonger’ passen perfect in het tijdsgewricht waarin we ons bevinden. De installatie doet een beroep op de zintuigen en helpt de bezoeker na te denken over de betekenis van deze thema’s in relatie tot het eigen lichaam. Geen onbevangen bezoek dus aan de Chiesetta della Misericordia.
Ik verheug me überhaupt zeer op de Biënnale en vind het fijn om mijn enthousiasme te delen. Ook dit jaar organiseer ik weer rondleidingen door de Giardini en de Arsenale. Ik begon met deze tours tijdens de laatste editie en het was een groot succes om met kunstliefhebbers een ontdekkingstocht door de hedendaagse kunst te leiden. Je kunt dit jaar mee!
Vanaf eind april ben ik in Venetië en geef ik diverse tours over het Biënnale terrein en door de stad. Ik sta voor je klaar voor de ingang van de tuinen en de gebouwen van het arsenaal.
Voor alle duidelijkheid, reis, verblijf en tickets moet je zelf regelen. Ik geef alleen de rondleiding. Voor het reserveren van ticket zie onderstaande website: https://www.labiennale.org/en/art/2022/information#tickets
Op 29 april en 3 mei geef ik een rondleiding door de Giardini, de tuinen waarin de landenpaviljoens hun afgevaardigde kunstenaar tonen.
Ik start om 10 uur. en de tour zal de gehele dag in beslag nemen tot rond 17u.
Op 30 april en 4 mei geef ik een rondleiding door de Arsenale, de oude opslagloodsen waar de curator een tentoonstelling heeft gemaakt rondom het thema van de Biënnale.
Ik start om 10 uur en de tour zal de gehele dag in beslag nemen tot rond 17u.
Op 1 en 5 mei geef ik een gecombineerde rondleidingen waarbij we zowel de Giardini als de Arsenale bezoeken. Ook deze gecombineerde rondleiding neemt een dag in beslag.
Per rondleiding kunnen we ter plekke bekijken welke extra bezoeken gewenst zijn en kunnen we ook palazzo`s of landenpaviljoens in de stad bezoeken.
Wil je meedoen? Stuur me een mail : info@peterthissen.nl
Kosten zijn € 70,- per dag. Minimum deelnemers is 6, maximum 12
Het excursiegeld kun je overmaken op rekeningnummer:
NL 66 INGB 0705 0919 29 t.n.v. PML Thissen ovv de gekozen dag

コメント