Kunst is gek en duur
De aanleiding om in de media iets over beeldende kunst te publiceren is vaak het feit dat er zich een schandaal heeft afgespeeld of omdat er weer een exorbitant bedrag is betaald voor een kunstwerk. Of beide, want de Balloondog van Jeff Koons was zowel schandalig oppervlakkig als schandalig duur. Het is jammer dat voor veel mensen kunst dan in de hoek van de sensatie en de roddel blijft hangen. Dan laat je de essentie namelijk buiten beeld. Net zoals mijn moeders beschrijving van voetbal als het hollen achter een bal door 22 hijgende mannen (vrouwenvoetbal bestond toen nog niet), dekken zulke artikelen natuurlijk niet de schoonheid en meerwaarde achter de kunst. Ik moet dan ook vaak op mijn tong bijten als ik bezoekers hoofdschuddend door een museumzaal met hedendaagse kunst zie lopen om bij een cappuccino te constateren dat de kunst toch echt nergens op slaat.
Deze week vond dat plaats bij het artikel over het kunstwerk dat bij Christie`s is afgehamerd op 50 miljoen euro. Mike Winkelmanns Everydays: The First 5000 Days is een digitaal kunstwerk dat de eigenaar koopt als een NFT (non fungible token). Er zal veel met hoofden zijn geschud, waar slaat dit weer op?
Laat mij een tipje van de sluier oplichten.
Zondag 11 april start de 9-delige cursus Hedendaagse Kunst.
Comments